mandag den 7. juni 2010

Specialklassen

Velkommen til specialklassen, her går alle dem som resten af skolen har et problem med, de skal helst ikke gøre sig yderligere bemærket, ellers var de jo ikke havnet her til at starte med.
De kan snakke lidt tosset, gå og løbe lidt skævt, stamme og være lidt bagud, være flabede og arrige, være ordblinde og have indlæringsbesvær, de kan ikke sidde stille, nogen kan sidde meget stille, ja de er en rodet forsamling.

Men fælles for dem alle, de havde bedre af at blive i en almindelig klasse og lære at tage hensyn til de andre, ligeså havde de andre en chance for at lære at tage hensyn til børn med små fejl i betrækket.

Hold kæft hvor ville livet være kedeligt uden en brian i klassen, en karl smart ovre i hjørnet, en klassens klovn som altid tager skraldet, herregud han er vant til skældud, så kom med det!

Og hvad med søren med sin alenemor der altid har tid og bager til hele klassen.

Eller kenneth der er god til sløjd, eller ulla der er troende og ikke må komme med til fødselsdagene, eller louise med sin alternative mor der er veganer og udtaler alle ord korrekt.

Eller hvad med finn og hans ukendte far, eller svend som kun har en far, eller tykke Jens ....

Vi har alle roller i klassen, og vi kender dem godt, vi lærer dem allerede at kende i første klasse, vi lærer at tage hensyn når Kenneth læser, han er ikke god til det, så vi holder vores kæft, for uanset hvor lede vi kan være ved hinanden så er der sgu en respekt for hvad vi hver især slås med, alle kender vi efterhånden til hinandens svagheder, men vi bruger dem ikke mod hinanden.

Hvem fanden har bestemt at hvis man i 2010 ikke kan læse hører man ikke til i en alm. klasse, hvem fanden har bestemt at hvis man stammer eller er ordblind eller ikke kan sidde stille så hører man ikke til i den almindelige flok. Hvem har bestemt at flokken er bedre tjent med at kun de stærkeste overlever i den almindelige folkeskole.

Jeg vover den påstand at de alle taber, de mister alle noget, de mister alle en forståelse for hinanden, jeg fandt min forståelse i skolen, min forståelse for alle de roller der fandtes og findes endnu.

Så nu spørger jeg bare, hvem er dommeren i det her, for jeg gad godt vide hvem der vandt, for det er ikke åbenlyst for mig.

I gamle dage rummede vi alle, i gamle dage havde læreren hjertet med, for det var sgu vigtigt at klare sig så godt som man nu kunne, nogle bedre end andre, men på samme vilkår og i samme klasse.

Godt specialklassen endnu ikke er oprettet i arbejdslivet, for shit mand den ville blive større en den "almindelige" flok så.

Hold kæft hvor er jeg glad for at jeg nåede at se Brians løjer i klassen time, eller Kenneths kunstværker i sløjd, ved du at han er snedker den dag idag ;-)

Verden er grå uden alle de mystiske små tiltag som gør os til præcis os, grå siger jeg dig, grå !

Nedlæg specialeklasserne nu, find ildsjælen frem og følg hjertet og få verden tilbage i farver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar