lørdag den 24. juli 2010

Helheden er uinteressant

Tillykke det blev en dreng, eller en pige eller to af hver måske ....... ligemeget meeen så begynder scoringen ellers for alvor.

Der gives karakterer allerede ved fødslen, okay måske er det er god ting.

Få måneder efter checker vi igen, kan han/hun nu holde hovedet selv, i hast noterer vi straks datoen for dette skridt i barnets bog og mange flere kommer efter, der er datoer for tabte tænder, første tænder, at kunne kravle, sidde, spise osv osv osv

I de første 6 år er vores fokus stort set på kroppens udfoldelser, og vi praler ivrigt i mødregrupper og hvor end vi kommer, og gud hvor er det skønt.

Det handler om at lære at cykle, spille instumenter, svømme, løbe, gå, danse, synge, høre historier, tegne, lægge puslespil, lege med vennerne osv osv osv.

Men så blir de kæmpe "store" og skal i skole og glem så nu alt hvad du kan med din krop, for her gælder kun hovedet......

Og hvor er så skolen for musikerne, danserne, cykelrytterne, idrætsfolkene, jo jo der findes skam kreative fag i skolerne, meen jeg tror som aldrig jeg har mødt en lærer som havde andet end et lille mikro kendskab til syning, eller musik eller gymnastik, aldrig en ildsjæl som havde noget at viderebringe.

Det er da i grunden trist at man først når man slipper ud af folkeskolen kan begynde at lede efter sit kald når der i grunden er masser af gode år til at dyrke ting man måske tilmed holder af, eller er god til, uden at det ligner et fag vi har idag i folkeskolen.

Hvem har bestemt at kun matematik og dansk, engelsk osv er de korrekte fag for os alle ?

"Accepter ingens definition af dit liv, men definer det selv. "

Harvey Fierstein

Jeg tillader mig at gøre det samme på mine børns vegne når "folk" vil putte dem i bås og give dem label som dit og dat, NEJ nix det finder de da vist selv ud af med tiden.

Ja ja nu er jeg ikke helt uden evner og opdragelse osv må der til, men til at brække nakken på dem for at få dem i andres præfabrikerede papkasser, kan da vist være det samme.

Jeg gider altså heller ikke være præcis som naboen, jeg tillader mig at være min egen, og heldigvis smitter det af på mine unger, men tosset er det at der skal kæmpes for at få lov at være sig selv.

"Jeg har det faktisk helt fint med at være mig, og gerne på fuldtid også ;-)"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar